Z dniem 1 lipca 2018 roku weszły w życie przepisy dotyczące tzw. podzielonej płatności inaczej split payment. Jego celem jest ochrona skarbu państwa przed wyłudzeniami podatku VAT przy transakcjach B2B. Działanie mechanizmu podzielonej płatności nie jest skomplikowane, a przelew split payment może wykonać każdy przedsiębiorca. Na czym on polega i jak go zrobić?
Podzielona płatność – podstawa prawna
Podzielona płatność została wdrożona poprzez nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 1 sierpnia 2018 roku. O zastosowaniu tego mechanizmu mówi też ustawa o VAT, a dokładnie rozdział 1a. Dobrowolne stosowanie tego mechanizmu obowiązuje do 1 listopada 2018 roku, natomiast obowiązek od 1 listopada 2019 roku.
Jak działa split payment?
Działanie mechanizmu split payment sprawdza się do tego, że kwota podatku VAT wydzielona jest z należnej sprzedawcy kwoty brutto wynagrodzenia i trafia na specjalny rachunek bankowy tzw. rachunek VAT. Przedsiębiorca ma do niego ograniczony dostęp, m.in. nie może z niego wypłacać środków. Środki zgromadzone na rachunku VAT mogą być natomiast wykorzystane do regulowania zobowiązań względem Urzędu Skarbowego. Split payment ma zastosowanie tylko w odniesieniu do transakcji dokonywanych pomiędzy firmami, czyli B2B. Mechanizmu nie stosuje się przy transakcjach pomiędzy firmą a osobą prywatną.
Jak wystawić fakturę z adnotacją mechanizm podzielonej płatności?
Wprowadzenie obowiązku mechanizmu split payment dla niektórych transakcji spowodowało, że wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak wystawić fakturę z adnotacją mechanizm podzielonej płatności. Przede wszystkim należy pamiętać, że adnotacja o split payment obligatoryjnie musi znaleźć się tylko na tych fakturach, których kwota należności przekracza 15 tysięcy złotych brutto. Dotyczy to zarówno transakcji krajowych, jak i zagranicznych (w tym prowadzonych z podmiotami zarejestrowanymi poza Polską jako podatnicy VAT). Obowiązek wystawiania faktury z podzieloną płatnością zachodzi również, jeśli na dokumencie figuruje jeden towar lub jedna usługa zawarta w załączniku nr 15 do ustawy o VAT (załącznik zawierający towary i usługi objęte mechanizmem split payment). Należy jednak zaznaczyć, że mechanizm ten stosować można przy każdej transakcji B2B niezależnie od jej wysokości. Ustawodawca zachęca do tego, proponując przedsiębiorcom szereg korzyści.
Jak wygląda faktura split payment?
Faktura split payment niewiele różni się od tej tradycyjnej. Jedyną widoczną różnicą jest adnotacja „podzielona płatność”. W przypadku programów do wystawiania faktur jest ona dodawana automatycznie po wybraniu odpowiedniego schematu księgowego. Jeśli faktury wystawia się w np. programie excel, to należy dopisać ją samodzielnie.
Korzyści z split payment
- Brak stosowania podwyższonych odsetek od zaległości w płatności podatku VAT.
- Przyspieszony zwrot podatku VAT w przypadku nadwyżki (zwrot następuje w ciągu 25 dni).
- Brak sankcji VAT i zasady solidarnej odpowiedzialności.
- Wcześniejsza zapłata VAT.
- Możliwość zarządzania ryzykiem podatkowym przez przedsiębiorstwo.