Gdzie zarejestrować domenę?

Rejestracja domeny trwa dosłownie chwilę. Musisz podać dane osoby lub firmy, która będzie abonentem, dokonać opłaty i gotowe. Wystarczy ustawić odpowiednie serwery DNS i domena będziesz działać, tzn. będzie przekierowywać na wskazany serwer. Wcześniej jednak musisz wybrać firmę, w której dokonasz rejestracji.

Rejestracja domeny

Wydawać by się mogło, że tak naprawdę nie ma większego znaczenia to, gdzie zarejestrujesz domenę, gdyż po ustawieniu właściwych serwerów DNS ponownie zalogujesz się na stronie tej firmy prawdopodobnie dopiero przed upływem roku, w celu przedłużenia umowy na kolejny okres. W praktyce jednak powinieneś zwrócić uwagę na wiele kwestii. Duże znaczenie mogą mieć:

  • Cena domeny – często w pierwszym roku adres, np. domena .pl, kosztuje dosłownie kilka złotych albo nawet jest darmowa, ale koszt przedłużenia na kolejny rok jest już wysoki. Nie musi to oznaczać, że taka oferta się nie opłaca. Bardzo ważne są zasady promocji – czy rejestracja domeny w niższej cenie nie wiąże się z obowiązkiem co najmniej jednego przedłużania, a jeśli tak jest, to ile takie przedłużenie kosztuje? Policz, ile wyniesie cię abonament w przeliczeniu na rok i zdecyduj, czy dana propozycja jest dla ciebie atrakcyjna.
  • Dostępność rozszerzeń – o ile zdecydowana większość polskich firm daje możliwość rejestracji domeny .pl, to w ofercie nie muszą już być dostępne inne domeny, np. regionalne, narodowe poszczególnych krajów czy tzw. nowe domeny. Zatem jeśli chcesz mieć wszystkie nazwy w jednej firmie, a interesuje cię wiele różnych rozszerzeń, to sprawdź, czy będziesz mieć możliwość ich rejestracji.
  • Zasady transferu domen – żeby móc przenieść obsługę danej nazwy do innego operatora, potrzebujesz kodu authinfo, który musi ci udostępnić aktualny operator. Firma może wydawać ten kod na różnych zasadach. Możliwe, że będzie on automatycznie dostępny po zalogowaniu się do panelu administracyjnego. W innym przypadku konieczne będzie zgłoszenie takiej potrzeby e-mailem lub wysłanie pisemnego wniosku na adres firmy. Ma to znaczenie szczególnie wtedy, gdy zarządzasz wieloma nazwami. Jeśli będziesz zadowolony z obsługi przez danego operatora, to prawdopodobnie z opcji transferu nigdy nie skorzystasz.
  • Wyszukiwarka domen – wydaje ci się, że szukanie w każdym systemie wygląda tak samo? Nie jest to prawda. Załóżmy, że masz już pomysł na własny sklep, tj. na jego nazwę. Niestety, ale okazuje się, że nazwa ta jest już zajęta – przynajmniej z takim rozszerzeniem, jakie cię interesuje. Wtedy dobra wyszukiwarka wyświetli różne kombinacje nazw. Pokaże domeny z innymi rozszerzeniami, które dostępne są z twoją nazwą, ale również podobne nazwy z takim rozszerzeniem, jakie wybrałeś.
  • Panel zarządzania adresami – nie w każdym systemie znajdziesz funkcjonalny panel zarządzania nazwami. Możesz mieć problem z odnalezieniem choćby podstawowych funkcji, takich jak zmiana adresów DNS. Warto, żeby firma oferowała podręcznik obsługi swojego systemu, który szczególnie cenny będzie dla początkujących. Dzięki temu łatwiej poradzisz sobie z wieloma zadaniami, jakie mogą pojawić się podczas użytkowania systemu.
  • Marka – wybierając operatora domen, weź pod uwagę również markę. Nie warto sięgać po ofertę anonimowych firm tylko dlatego, że rejestracja domeny kosztuje o 5 zł mniej. Może to skończyć się dla ciebie problemami. W historii dochodziło już do sytuacji, kiedy użytkownicy nie mieli możliwości przedłużenia swoich nazw, gdyż zniknęła opcja kontaktu z administratorem. Choć i w takim przypadku możliwe jest odzyskanie domeny, to jednak lepiej unikać stresu, szczególnie, że w ciągu roku od rejestracji adres może dużo zyskać na wartości.
  • BOK – w przypadku obsługi domen najczęściej nie pojawia się zbyt wiele problemów, ale może do nich dochodzić, dlatego warto, żeby firma zapewniała sprawnie działający BOK. Jeśli po wysłaniu zapytania otrzymasz odpowiedź w ciągu kilkudziesięciu, a idealnie kilku minut, oznacza to, że firma jest godna uwagi.

Poprzedni artykułPrawne przeszkody do zawarcia związku małżeńskiego
Następny artykułTablica magnetyczna – jaką wybrać?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj